Door op 4 januari 2013 - Categorie(ën): Exxtra Nieuwsbrief, Marketing

Vertel je verhaal! Deze week vertellen we over storytelling. Die term hoor je meer en meer vallen. Wat is dat eigenlijk en waarom is het belangrijk?

Storytelling: wat is jouw verhaal?

Alleen je product of dienst aanbieden is niet meer van deze tijd, sterker nog, van geen enkele tijd. Het gaat om het verhaal dat je vertelt. Aan je klanten, maar ook aan je personeel. Organisaties met een verhaal zijn succesvoller. Zij ervaren meer eenheid. Een corporate story versterkt je reputatie en de betrokkenheid van je medewerkers.

Dingen die je in verhaalvorm vertelt blijven beter hangen bij je klanten. Denk maar aan al die sprookjes die je vroeger las. Je kunt ze nu waarschijnlijk nog 1 op 1 navertellen. Dat komt omdat aansprekende verhalen aan onze hersenen blijven kleven.

“Ja maar… wat moet ik dan vertellen?!?”

Je bent (ooit) begonnen met je vak uit liefde, passie of pure noodzaak. Maar één ding staat buiten kijf: je dacht het beter of anders te gaan doen dan een ander. Elk bedrijf en elke organisatie heeft een verhaal. Dat hoef je dus niet meer te verzinnen. Wie ben je? Waarom ben je zo (geworden)? Wat doe je en hoe? Het verhaal zit hem vaak in je visie of je ervaring, de manier waarop je de wereld of jouw specifieke markt bekijkt.

Een paar vragen die je jezelf kunt stellen: Wat wil je uitstralen met je bedrijf? Of met je merk? Waar sta je voor? Voor wie doe je het?

Je verhaal in uitvoering

Denk niet te lineair. Zoals we hierboven als zeiden; dat is niet meer van deze tijd. Een televisieprogramma bestaat uit meer dan alleen een uitzending. Denk aan een bijbehorende website, Facebook-pagina, boeken en dvd’s met extra materiaal. Zo is het ook met jouw corporate verhaal. Wat wil je vertellen? Aan wie? En Hoe? Oftewel; in welke vorm? Met video, animatie, infographics, een website, een blog of een combinatie hiervan?

Nog iets om over na te denken

Een verhaal is pas een goed verhaal als de doelgroep er iets mee kan. Als het verhaal aanzet tot actie. Het is daarom belangrijk om jouw verhaal aan te laten sluiten bij de gewenste actie.

En dan nog iets: hoe krijg je eigenlijk aandacht voor je verhaal?

Best een heleboel dingen om bij stil te staan. Het is begin 2013, een mooi moment om een start te maken met het uitdragen van jouw corporate verhaal. Het geldt echt niet alleen voor de Coca Cola’s onder ons. Je gaat zelf toch ook liever in zee met iemand die een visie heeft op de markt? Die niet bang is om zijn passie of kennis te tonen?

Heb je meer informatie en inspiratie nodig? We hebben een aantal interessante websites en video’s over dit onderwerp voor je geselecteerd.

Interessante links en video’s

Een reeks hele duidelijke en inspirerende artikelen op Frankwatching:

Een práchtig voorbeeld van storytelling:

Een aantal video's over storytelling:

  1. Leuk verhaal, goed geschreven. Maar wat wellicht nog wel mist, is dat het nóg mooier is als je doelgroep participeert in dat verhaal. Dan heb je namelijk echte interactie. We moeten er immers voor waken dat verhalen vertellen niet louter zenden wordt.

Uw reactie